Een eigen praktijk starten

Wat een uitzoekwerk is een eigen praktijk starten! Heel leuk, maar zonde als we allemaal telkens het wiel opnieuw moeten uitvinden. Hierbij dus mijn wiel. Wellicht kan het beter, anders, sneller en het zal bij lange na niet volledig zijn, het zijn slechts mijn ervaringen, tips en genomen stappen. Hopelijk help ik jou een stapje op weg.

 

Had je er iets aan? Met mijn toestemming mag je deze pagina delen met anderen. En, draag alsjeblieft jouw tips, opmerkingen en ervaringen bij hieraan voor de volgenden!

Praktische eerste 'stap-voor-stap'pen

Stap voor stap te doorlopen, je kan pas door als je de vorige stap hebt doorlopen:

  1. Inschrijven bij de KVK
  2. Eherkenning aanvragen. Ik koos voor Reconi in verband met veel positieve reviews. Beveiligheidsniveau EH2+ lijkt voldoende voor eigen psychologenpraktijk, maar elders (LVVP) lees ik dat EH3 geadviseerd word.
  3. Aanmelden bij Wet Toetreding zorg
  4. AGB-code aanvragen voor je praktijk (en eventueel voor jezelf als hulpverlener als je die nog niet hebt) bij Vektis
  5. Kwaliteitsstatuut maken voor je praktijk 

Verdere stappen en overwegingen

Stappen ook te nemen of in ieder geval te overwegen:

  • Praktijkruimte zoeken! Er is best veel te vinden, maar ook weer niet zo makkelijk. Er zijn best wat opties, maar daarvoor moet je goed zoeken en de tijd en wat gelukt hebben. Tijd om te gaan kijken en aanvoelen. Dit is even een zoektocht, maar wel een belangrijke om een fijne plek te vinden! De meeste praktijkruimtes kom ik tegen bij viavia (dus deel je plannen met iedereen!), op Linkedin of via collega-vrijgevestigden. Ik ben uitgekomen bij Stories (super mooi, maar duur!) en via via aan mijn tweede praktijkruimte.
  • Ik kies ervoor om mij aan te sluiten bij 1nP. Zie website voor alle voordelen hiervan. Wel best even gedoe om binnen te komen, maar ik hoor wel veel enthousiaste verhalen. Zie meer toelichting bij het volgende kopje.
  • Aansluiten bij beroepsvereniging, na het vergelijken van NIP en LVVP, koos ik voor het NIP in verband met lagere kosten. Eerder was ik lid bij NVGzP maar deze vereniging is nu gefuseerd met het NIP. Een voordeel van LVVP is wel dat zij specifiek voor vrijgevestigde psychologen zijn en daarmee ook gratis workshop eigen praktijk starten en veel nuttige informatie op hun site bieden. Die informatie gebruik ik overigens dus wel veel (bijvoorbeeld deze pagina's).
  • Aansluiten bij een klachten en geschillenregeling en commissie. Ik koos zelf voor degene die aangekomen wordt via het NIP
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor je praktijk afsluiten. Bijvoorbeeld via het NIP bij AON of VvAA. Andere verzekeringen kan je ook afsluiten hier, maar de aansprakelijksverzekering is verplicht en andere verzekeringen optioneel. Klik hier voor meer info over de Beroeps-en Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van AON en hier voor hun Arbeidsongeschikheidsverzekering.
  • Overweeg of je een arbeidsongeschiktheidsverzekering wil afsluiten, je bij een broodfonds wil aansluiten, of dit risico zelf gaat dragen. Ik hoor van weinig zelfstandige psychologen dat ze een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben afgesloten en hoor vaker over de keuze voor een broodfonds of niks. 
  • Eigen website maken - ik heb die gemaakt via jouwweb.nl. Heel makkelijk, leuk om zelf te doen en na onderzoek vond ik dit de beste prijs en je krijgt er vrij veel voor. Domeinnaam, website bouwer, eigen emailadres en goede uitleg overal over. Ik koos voor de optie PRO omdat daar e-mailadres bij komt.
  • Extra telefoonnummer voor cliënten en collega hulpverleners. Ik koos voor een eSIM, zodat het in mijn huidige telefoon kan. Ik heb zelf voor een prepaid nummer gekozen, omdat ik bij mijn privé abonnement veel data en oneindige belminuten heb. Je kan ook voor een zakelijk abonnement kiezen en een extra toestel natuurlijk. Ik heb een eSIM gehaald bij Vodafone, maar hoor ook goede verhalen over Simyo.
  • Zakelijke rekening openen.
  • Een boekhouder betrekken bij je ondernemen. Als ondernemer ben je verplicht een financiële administratie bij te houden.
  • Zelf een boekhouding starten, bijvoorbeeld met Rompslomp of Eboekhouden. Ik heb zelf in eerste instantie gekozen voor een excelbestand waar ik al mijn uitgaven (en straks ook inkomsten) in bijhoud en heb op mijn Drive en mapje met 'Facturen en bonnetjes' gemaakt. Maar ik denk dat ik binnenkort toch overstap op rompslomp op advies van mijn boekhouder, zodat ik het makkelijk kan bijhouden (foto van bonnetje gaat direct de app in) en hij kan op afstand meekijken als ik vragen heb.
  • Overzicht van je uren bijhouden, voor starters wil je aantonen dat je een bepaald minimum aan uren hebt gewerkt in je eigen onderneming om in aanmerking te komen belastingvoordelen, dus reken je uren ruim (ook koffie overlegjes, etc). Dit punt weet ik nog weinig over, dus overleg met je boekhouder! Hiervoor zijn allerlei apps en websites, ik hou dit voorlopig zelf bij in Excel, maar dit kan ook in rompslomp lijkt het.
  • Overweeg je registraties en registers bij beroepsverenigingen op orde te maken als zelfstandige, zoals VGCT, EMDR en/of SFT registers. Ook fijn als je erkent supervisor op deze gebieden zou willen zijn.
  • Zorg ervoor dat je praktijk voldoet aan de Europese privacywet, de AVG.

Aansluiten bij 1nP

  • Bekijk eerst eens de website van 1nP, lees over de voordelen en procedure van aanmelden. In principe staat alles hier uitgelegd, maar ik schrijf ook hier mijn ervaringen met het aanmelden voor je op, ter aanvulling.
  • Laat op bovengenoemde pagina van 1nP je interesse blijken door door het formulier in te vullen. Daarna neemt een contactpersoon van 1nP, relatiebeheerder contact met je op om je het hele proces uit te leggen.
  • Om je te mogen aansluiten bij 1nP heb je een team (tot voortkort heette dit een RVE of Resultaat Verantwoordelijke Eenheid) nodig dat jou wil opnemen in hun team. Daarvoor zou je opzoek kunnen gaan naar mensen in je omgeving of netwerk die aangesloten zijn bij 1nP en die persoon kan jou dan introduceren bij zijn of haar team. Een andere optie is om met een contactpersoon van 1nP (zo iemand heet een relatiebeheerder) te overleggen over teams in jouw stad die open staan voor een kennismaking. Via de relatiebeheerder kom je dan in contact met de contactpersoon van een team om jezelf voor te stellen.
  • Er volgt dan een kennismakingsgesprek met (minimaal) twee profesionals van het team, waarvan een de contactpersoon van het team is. In deze kennismaking wissel je onder meer verwachtingen van elkaar uit, en kijk je of er een match is.
  • Indien het klikt en het team besluit dat zij graag jou toevoegen aan het team, zullen zij een aanbevelingsbrief schrijven en deze delen met de relatiebeheerder van het team.
  • Vervolgens krijg je van 1nP een email met een link naar hun  aanmeldformulier waarin je alle gegevens kunt invullen die nodig zijn om je aan te sluiten bij 1nP. Je kan je vast voorbereiden hierop door alle benodigde documenten klaar te hebben liggen: Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG; hiervoor krijg je digitaal een aanvraag van hen toegestuurd), LOGO-verklaring als je basispsycholoog bent, een foto voor de website van 1nP, inschrijfnummer de KvK, persoonlijke AGB code (indien BIG geregistreerd), lidmaatschap beroepsvereniging(voor de aanmelding bij 1nP dien je aangesloten te zijn bij een beroepsvereniging), relevante diploma’s en een omschrijving van jouw stijl voor op de website (zie voorbeelden van mij of andere behandelaren op de 1nP website).
  • Na dit formulier wordt je gevraagd om de VOG naar ze op te sturen zodat ze hem kunnen controleren.
  • Hierna volgt een kennismaking, nadere toelichting, contract doornemen en tekenen (oke nee, als ZZP'er heb je geen contract maar een 'raamovereenkomst') en praktijkbezoek met je relatiebeheerder. Voor deze afspraak dien je een borg te betalen van 250 euro die je teruggestort krijgt als binnen een half jaar ook echt begonnen bent met werken via 1nP, de e-learing doorlopen hebt en deelgenomen hebt aan een introductie bijeenkomst. Het praktijkbezoek is zodat ze kunnen controleren of je aan alle voorwaarden voldoet (oa een raam in je kamer en een wachtkamer aanwezig hebben) en je krijgt een 1nP bordje.
  • Als dan alles getekent en akkoord is, dan kan je de e-learning training volgen voor het electronisch clienten dossier van 1nP, dat heet Extenzo. Hier kijk je 30 video's over 1nP procedures en extenzo, en je bent ongeveer 1,5-2 uur bezig hiermee. Aan het einde maak je een toets, die iedereen schijnt te halen.
  • Binnen 5 werkdagen na het succesvol doorlopen van de ECD Extenzo training ontvang je de bevestiging en kan je van start met de behandelingen van cliënten via 1nP.
  • Ergens in de maanden daarna ben je verplicht om een introductiebijeenkomst te volgen van 1nP. Je mag daarvoor al wel gewoon starten met clienten via 1nP, als alle bovenstaande stappen afgerond zijn.

NB: Dit hele proces duurt best lang! Het klinkt allemaal alsof het snel kan gaan, en dat doen de website en relatiebeheerder ook wel zo klinken. Of ben ik gewoon ongeduldig? Vast! Maar dit hele bovenstaande proces duurt een maand of 4 a 9 maanden. Dit onderzoek is een n=4, waarbij alle 4 de professionals graag snel wilde starten en gemotiveerd waren om alle stappen vlot te doorlopen. Ik en twee andere GZ psychologen waren allemaal ongeveer 4-5 maanden bezig, en een collega basispsycholoog ongeveer 9 maanden. Dat het als basispsycholoog langer kan duren, heeft te maken met dat het makkelijker is voor BIG-geregistreerde therapeuten om zich aan te sluiten omdat dit aantrekkelijker is voor een team.

Lees- en kijktips en workshops over eigen praktijk starten

- Werkboek starten als vrijgevestigde (praktijk) van het NVGzP.

- Stappenplan praktijk opzetten van LVVP (heel handig!)

- Boek: de ondernemende psychotherapeut

- Boek: GZ psycholoog en eigen praktijk

Laat mij weten hoe de boeken zijn ;-) ze liggen bij mij allebei op mijn nachtkastje maar ik ben nog niet aan toegekomen, verder dan even vluchtig doorbladeren.

 

Kijk je liever 10 minuten een filmpje?

 

En mocht je graag een cursus of workshop volgen over het starten van een eigen praktijk, kijk dan hier eens:

Oke, en dan....

Dit stuk heeft nog aanvulling nodig, meer volgt on the way. Vul graag aan....

  • Hier ben ik nog niet in thuis, maar ik lees dat zowel in de basis-als in de gespecialiseerde ggz je verplicht bent om je geleverde diensten (of 'prestaties' sinds het ZPM) digitaal te registreren en factureren aan te leveren aan Vektis, ook als je geen contracten afsluit met zorgverzekeraars. Je bent ook verplicht om de zorgvraagtypering uit te voeren. Verdiep je hier even in en overweeg om een praktijksoftwareprogramma aan te schaffen met een geïntegreerde tool voor de zorgvraagtypering. Weet je meer? Deel het met mij en ik voeg het hier toe!

 

  • Als je cliënten gaat zien en je werkt contactvrij en wel binnen de zorgverzekeringswet kunnen cliënten zelf jouw factuur indienen en dan krijgen ze deze kosten voor een deel (bij een budget of natura polis) of volledig (bij een restitutiepolis) terug. Wat moet er dan op je factuur staan, zodat je clienten deze kunnen declareren bij hun zorgverzekering? Lees het hier! Zie ook de uitgebreidere toelichting hieronder.

 

  • Start je samen met zelfstandig werkende collega's een groepspraktijk? Je mag een gezamenlijke naam, logo, website en naambordje gebruiken. Voor de cliënten moet echter wel altijd duidelijk zijn wie de eigen behandelaar is. Zorg er dus voor dat op communicatie naar clienten en verzekeraars altijd de eigen naam, KvK-nummer etc staat. In dat geval is er gewoon sprake van een aantal eenmanszaken dat op een aantal onderdelen samenwerkt.

 

  • Nog uit te zoeken: moet je je aanmelden bij Vecozo? Daar vraag je een certificaat aan om te kunnen declareren?

 

  • Ook nog zelf uit te zoeken: Lever uw wachttijden aan bij het Zorgbeeldportaal van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Om meer inzicht te krijgen in de wachtlijstproblematiek en clienten een overzicht te bieden zodat zij dit kunnen meewegen in keuze voor een behandelaar, moeten zorgaanbieders in de ggz sinds 1 januari 2018 hun wachttijden doorgeven. Dit geldt ook voor vrijgevestigde ggz-aanbieders. Er kunnen sancties volgen als je dit niet doet. De ingevulde wachttijden worden getoond op de website www.kiezenindeggz.nl. Het aanleveren van die gegevens verloopt sinds 1 oktober 2022 via het Zorgbeeldportaal de NZa.

Zorgprestatiemodel?

Wat is dat, het zorgprestatiemodel?


Het zorgprestatiemodel is vanaf 2022 de nieuwe bekostiging voor geestelijke gezondheidszorg (en forensische zorg). Het is een bekostiging met eenvoudige regels en duidelijke nota’s. Met vergoedingen voor gepaste zorg, inzichtelijk voor client en de daadwerkelijk geleverde zorg wordt verzgoed. Het ZPM heeft onder meer als doel dat er minder administratie nodig is doordat indirecte tijd veelal niet meer geschreven hoeft te worden. Voor ons als psycholoog met eigen praktijk is het belangrijk om hiervan weet te hebben in verband met de facturatie.

 

En verder....

 

 

 

  • Belangrijk in het ZPM is de zorgvraagtypering. Het HoNOS+ scoreformulier is een vragenlijst die je helpt de zorgvraag te typeren. Om de zorgvraag te bepalen gebruik je de . Je kan deze online invullen hier. Na de HoNOS+ ingevuld te hebben, bepaal je onder welke hoofdgroep de cliënt valt. Dit helpt passende zorg te bepalen. De hoofdgroepen bestaan uit X (Psychische aandoening), Y (Psychotische stoornis) en Z (Cognitieve beperking). Na de HoNOS+ ingevuld te hebben en de hoofdgroep gekozen te hebben, volgt een uitslag welke zorgvraagtypen het meest waarschijnlijk zijn. Als professional mag je dit voorstel volgen of hiervan onderbouwd afwijken. Er zijn 20 verschillende zorgvraagtypen die eruit de HoNOS kunnen komen. In vrijgevestigde praktijk zullen wij voornamelijk te maken hebben met X1-8. Hierbij nog een hulpmiddel om de zorgvraagtypen beter te scoren en begrijpen.

Wat moet er op een factuur?

De factuur

​Het zorgprestatiemodel beschrijft op een factuur de verschillende onderdelen van een zorgaanbieder. Het zijn voor de cliënt herkenbare onderdelen. De cliënt kan bijvoorbeeld precies zien op welke datum en met wie hij een consult heeft gehad, en hoe lang dat duurde.

De factuur bevat de gegevens van de cliënt en van de zorgaanbieder. Daarnaast staat er op de factuur ook minimaal de volgende onderdelen:

  • soort consult (diagnostiek of behandeling)
  • beroep van de behandelaar
  • de duur van het consult
  • setting
  • groepsgrootte (bij een groepsconsult)

Deze vijf onderdelen hebben invloed op de hoogte van de prijs van de geleverde zorg.

Ook worden de volgende elementen op de factuur meegenomen:

  • gegevens van de regiebehandelaar
  • de DSM-hoofdgroep (of voor cliënten in de basis-ggz het profiel: Basis ggz kort/middel/intensief of chronisch)
  • het zorgvraagtype

 

Deze onderdelen hebben geen invloed op de hoogte van de prijs, maar beschrijven onder andere voor welke zorgvraag een cliënt behandeling heeft gekregen.

Wat kost dat?!

 

Kosten
Inschrijving KVK Eenmaling 75 euro
Eherkenning Via Reconi met beveiliging EH2+ kost voor 1 jaar 19,95, 3 jaar 49,95 en 5 jaar 69,95 euro
Aanmelden bij wet toetreding zorg -
AGB code voor jezelf -
AGB code voor je onderneming -
Kwaliteitsstatuut -
Klachtenregeling en geschillencommissie Via het NIP, pakket A is 30 euro per jaar en pakket B 70 euro per jaar
Aansprakelijkheidsverzekering Beroeps-en Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering bij AON standaard kost 150 euro per jaar voor NIP leden (172,50 euro voor niet-NIP leden) en uitgebreid kost 275,00 per jaar voor NIP leden (en 316,25 euro zonder NIP lidmaatschap). Bij VVAA betaal je 44,50 euro per jaar aan lidmaatschapkosten + 98,68 euro per jaar voor de verzekering als je naast je ZZP werk ook nog iets in loondienst werkt of 197,38 als je helemaal als ZZP'er werkt. Tevens raden zij je aan een rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor 236 euro per jaar (deels ook loondienst) of 358 euro per jaar (helemaal ZZP).
Arbeidsongeschiktheidsverzekering of broodfonds ?
Inschrijven bij beroepsvereniging NIP kost meestal 395 euro per jaar, LVVP kost 595 euro per jaar (in 2023)
Eigen website, inclusief domijnnaam en e-mailadres 81,68 voor het eerste jaar met pakket PRO
Zakelijke rekening
Zakelijk telefoonnummer Ik betaalde 15 euro voor een prepaid nummer met beltegoed, maar een abbonnement kan je zo gek maken als je wilt.
Praktijkruimte Bij Stories betaal ik 77 euro per dagdeel van 6 uur excl BTW (bijna 100 euro incl). Vaak kan je ruimtes huren van/ bij vrijgevestigde therapeuten voor ong 35-50 euro per dagdeel (4 uur) of 50-70 euro per dag, of minder per meer dagen.
Boekhoudpakket Je kan kiezen voor een boekhoudpakket online en via een app, om alle uitgaven en inkomsten bij te houden. Op advies van mijn boekhouder kies is voor Rompslomp en het 'pro-pakket van 17,25 per maand). Een andere veelgehoorde is e-hoekhouden, en die is de eerste 15 maanden gratis voor nieuwe ZZP'ers.

Moet dat allemaal?!

 

Aansluiten bij 1nP Werken binnen de zorgverzekeringswet (contract vrij of met contracten
Inschrijving KVK Verplicht Verplicht
Eherkenning Verplicht
Aanmelden bij wet toetreding zorg * Verplicht
AGB code voor jezelf Verplicht Verplicht
AGB code voor je onderneming Verplicht
Kwaliteitstatuut * Verplicht
Klachtenregeling en geschillencommissie * Verplicht
Aansprakelijkheidsverzekering Verplicht Verplicht
Arbeidsongeschiktheidsverzekering of broodfonds
Inschrijven bij beroepsvereniging Verplicht Aan te raden
Eigen website Aan te raden Aan te raden
Boekhouden en/ of boekhoudapp Aan te raden Aan te raden

 

* de onderdelen met dit sterretje in de tabel zijn voor je geregeld via 1nP door de aansluiting bij hen volgens mij

Disclaimer: Hoewel ik de grootste zorgvuldigheid in acht heb genomen bij het samenstellen en onderhouden van deze website en pagina, daarbij gebruik maak van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan ik niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Ondanks deze zorg en aandacht is het mogelijk dat inhoud onvolledig en/of onjuist is. Deze informatie en materialen worden aangeboden zonder enige vorm van garantie of aanspraak op juistheid. Ik deel hier mijn proces, ervaringen en gevonden informatie ter inspiratie.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.